Preloader

موشن گرافیک | قحطی و اشغال؛ سوغات جنگ

ایران در هر دو جنگ جهانی با وجود اعلام بی‌طرفی، از سوی انگلیس و روسیه اشغال شد و هزینه نیروهای متجاوز را هم از جیب خود پرداخت. در جنگ اول، مصادره محصولات کشاورزی و جلوگیری از واردات غذا به قحطی‌ای انجامید که بین ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی را از بین برد. بعد از همان جنگ، قرارداد ۱۹۱۹ تمام تشکیلات نظامی و مالی ایران را زیر نظارت انگلیس قرار داد. در جنگ دوم نیز سه قدرت روسیه، انگلیس و آمریکا از شمال و جنوب وارد شدند، رضاشاه را برکنار کردند و دوباره موج قحطی به راه انداختند. این الگوی تکراری نشان می‌دهد که ایران در جنگ و صلح، هرگز از غرب جز بهره‌کشی و تجاوز چیزی ندیده است.

🎬 ویدیوها

ثبت دیدگاه

دیدگاه ها