در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، دو روز پیش از ورود نیکسون معاون رئیسجمهور آمریکا به تهران، مأموران رژیم شاه برای خاموش کردن اعتراضات دانشجویی به دانشکده فنی دانشگاه تهران حمله کردند. دانشجویان در کلاسهای درس بودند که رگبار گلوله باریدن گرفت و محوطه دانشکده را خون فرا گرفت. مصطفی بزرگنیا، مهدی شریعترضوی و احمد قندچی جان خود را از دست دادند؛ از قندچی حتی در بیمارستان دریغ از تزریق خون کردند. عاملان این کشتار ترفیع و پاداش گرفتند و نیکسون دو روز بعد در همان دانشگاه اشغالشده، دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد. این سه دانشجو نمادی شدند از مقاومت در برابر استبداد و وابستگی به بیگانه، و نامشان در تاریخ دانشگاه ایران ماندگار ماند.